A jó alvás titkai gyermekkorban

Felcsillant a szemed a cím láttán? Úgy érzed, remek alkalom arra, hogy hátha megtudsz egy remek módszert arra, hogyan lehetnek csendes, nyugodt éjszakáitok?

Nem akarlak elkeseríteni, de nem fogok tudni receptet kínálni neked. Nincsenek minden gyermekre ugyanúgy alkalmazható módszerek, hisz mindegyikük külön egyéniség, egyedi személyiség. Ám van, amiben megegyeznek: ösztöneik szerint működnek, szükségleteik vezérlik őket. Éjjel is.

Ha kisbabád van, csecsemőd vagy totyogód, valószínűleg tapasztaltad már, hogy az éjszakák alakulása nem mindig az elvárásoknak megfelelő. A kérdés az, hogy kinek az elvárásáról van szó? Természetes, hogy időnként fárasztónak éled meg, ha nem alszol huzamosabb ideig annyit, mint amennyi az alvásszükségleted. Az éjjeli ébredések talán mégsem ekkor kezdenek igazán frusztrálóvá válni, hanem akkor, mikor a környeztedből kezdenek rád ömleni a kérdések és kezd egyre nyomasztóbbá válni a sok megkérdőjelezés, miért nem változtatsz azon, ami a külvilág számára nem normális?

Átalussza-e már az éjszakát, jól viselkedik-e (értsd: hagyja-e aludni szüleit), ugye, már nem eszik éjjel, ugye, külön szobában alszik (lehetőleg az első pillanattól kezdve)? Ismerős helyzetek? Erős nyomást gyakorolhatnak rád ezek a kérdések, főleg, ha éppen nagyon fáradt vagy és ezek a kérdezősködések elkezdődnek pár hetes-hónapos korban és azt veszed észre, hogy időről időre felbukkannak, ismétlődnek. Azt hiheted, valami csak nincs rendben, ha hosszú hónapokon át kitartanak az ébredések, ráadásul még mindig szopival altatod vissza csemetédet.

Nézzünk pár tényt a babák alvásával kapcsolatban:

- Segítségre van szükségük az el- és visszaalváshoz

- Idegrendszerük éretlen, egyedül nem tudják előállítani az alváshoz szükséges állapotot

- Alvásciklusuk kb. fele a felnőttekéhez képest, kb.45 percesek

- Mikor a mély alvás szakaszából átlépnek a felszínes szakaszba, könnyen felébredhetnek (ez az érés folyamatával változik)

- A nyugodt alváshoz szükség van biztonságérzetre, ami a szülők testközelében van. Tehát éjjel is fontos igény a testkontaktus

- Az egyedül el- és visszaalvás képessége érési folyamat, nem tanulás/tanítás kérdése

- Az éjjeli ébredés a fejlődés normális része, evolúciós hátterű, biológiai meghatározottságú folyamat

- Az éjjeli szoptatásnak nagy jelentősége van: a tejtermelés alakulásában is szerepet játszik, és természetes segítség a visszaaltatáshoz (a felszabaduló hormonok az anya visszaalvását is elősegítik)

- Éjjel magasabb a kötődési szükséglet

Nézzük, milyen okok állhatnak az ébredések hátterében:

- Újszülött korban az éhség is meghatározó (az anyatej gyorsan megemésztődik, a gyomor kapacitása pici)

- Mikor a figyelem kifelé fordul, sok az inger, kezdi felfedezni a világot, a nappali szoptatások lerövidülhetnek, így éjjel megkísérli bepótolni az időt és intenzívebb, hosszabb összebújásra van lehetőség az éjjeli, ingerszegény környezetben

- A mozgásfejlődések beindulásakor is hasonló tapasztalható, a sok gyakorlás is sok időbe telik, de nem ritka, hogy akár izomláz is gyötörje a testet

- A fogzás szintén okozhat álmatlanabb éjszakákat

- A szeparációs szorongás beköszönte (kb. hat hónapos kortól), majd az ún. újraközeledési krízis fellépése (kb. 18 hónapos kortól) intenzívebbé teheti a nappalokat, éjszakákat egyaránt

- Egy-egy betegség, nátha, fülgyulladás, allergia, stb. esetén is lehet számítani többszöri mellre kéredzkedésre, ébredésre

- Váratlan események, költözés, kistesó érkezése, otthoni feszültségek a gyermek alvásán is éreztethetik hatásukat

 

Mit tehetsz?

- Nyugodj meg és gondolj arra, hogy az éjjeli ébredések a fejlődés normális velejárói!

- Ne hibáztasd magad, hiszen babád ébredése nem nevelési hibád következménye, hanem egyszerűen nem tud másképp tenni!

- Ha szopival altatod el és vissza, nem tettél semmi rosszat, hisz nem azért ébred a babád, mert hozzászokott a szopihoz, viszont, ha már felébredt, a szopi a legkényelmesebb, leggyorsabb mód lehet a visszaalváshoz, ami mindkettőtökre pozitívan hathat

- Ha úgy érzed, kimerültél, tanácstalan vagy és bizonytalan, keress támogató közösséget, megértő anya-társat, aki hasonlót már tapasztalt, és/vagy szakértőt a témában, aki válaszkész szellemben munkálkodik

- Ne szégyelld, ha elfáradtál! Aludj egy jót babáddal nappal is, pihenj, mikor lehet és ha teheted, kérj segítséget a háztartási teendőkben! Az alvás körüli tennivalókban is kérhetsz segítséget, pl.párodtól.

- Helyezzétek babátokat minél közelebb ágyatokhoz, hisz megterhelő lehet éjjel többször is kimászni az ágyból! (Nem az együttalvás az egyetlen lehetséges út, minden döntésetek lehetőleg közös legyen, olyan döntés szülessen, ami minden érintett számára megfelelő, legyetek kreatívak!)

 

Mit NE tegyél?

Könnyes alvástréninggel inkább ne próbálkozz! A sírni hagyás (rendszeres és nevelési, tanítási célzattal történő) negatív következményekkel járhat, hisz babád azt élheti meg, hogy a világot felesleges megszólítani, hisz a segítség nem jön, hiába kéri azt. Úgy érezheti, hogy az ő jelzései nem fontosak, nem értékesek annyira, hogy megfelelő válasz érkezzen rájuk. A bizalom nagyon megsérülhet, megtörhet, nem érdemes kockáztatni.

Dobiné Olasz-Papp Nóra, személyközpontú tanácsadó és kapcsolatanalitikus (Válaszkész Szülők Egyesülete)

(a cikk a Nőiportál oldalán jelent meg)

 


 

Megosztás
 

Wednesday the 22nd. Quickmedia.